Rabu, 12 Ogos 2009

SEMINGGU LAGI PUASA DATANG

salam...hari ni dah pun 12hb ogos...maknanya tinggal seminggu je lagi kita nak sambut RAMADHAN AL-MUBARAK...kaum wanita dah mula sibuk buat persiapan..ada yang merancang nak berniaga ,ada yang merancang nak buat tempahan kuih raya dan tak kurang juga ada yang nak ambik tempahan baju raya...tapi apa2 pun perancangan kita nanti..tapi jangan lah kita lupa dengan kewajipan kita sebagai umat nya...seboleh-bolehnya,rebutlah peluang untuk beribadah kapada nya...kerana bulan RAMADHAN ini adalah bulan UMAT yang datang setahun sekali , untuk kita beramal dengan sepenuh nya...

tahun ni adalah tahun yang ke 4 aku berpuasa di negeri bawah BAYU...sejuk rasanya bila dengar DI BAWAH BAYU...HUHUHU....tapi udaranya,tetap panas juga.....cuma yang best nya berbuka puasa lebih awal lagi...tapi ada juga yang tak best nya...kena bangun sahur awal2 lagi jam 3.30 pg...siap masak semua,jam 4 baleh makan...tapi kena makan cepat2 lah sikit,takut nanti habis waktu pulak...hehehe...tapi jangan lah sapai tercekik pulak...

seronok juga bercerita pasal puasa ni ya....tak sabar rasa nya nak puasa...tahun ni anak buah aku nak sambut puasa kat sini...nak cari pengalaman tempat orang...tahun lepas, adik ipar aku sambut puasa nak raya kat sini...tapi meleleh juga lah waktu raya...maklum lah,ingat kat mak ayah di kg..macam kami ni memang dah biasa raya kat rantauan orang...masa belajar dulu,kami raya kat NEGARA TIMUR TENGAH(MESIR) selama 4 tahun kat sana...lagi lah sedih,sambutan raya nya sangat berbeza dengan negara kita ..bagi mereka,sambutan RAMADHAN lebih meriah berbanding dengan RAYA...macam negara kita ni lebih meriah sambut raya dari puasa...huhuhu...begitu ketara sekali pebezaan nya...tapi kenangan itu sungguh INDAH dalam hidup aku...yang tak dapat di lupakan selama nya...

aku tension betul lah dengan broadband ni...dah hampir seminggu dok asyik lembap je...nak update blog pun rasa malas...kana tunggu sapai 10 minit baru lah kuar...adoiii...tak larat hamba nak menunggu nya...baik hamba tidor...
nanti line dah clear baru hamba update lagi ...mata pun dah mengantuk ni...hari ni aku bangun jam 4 lagi...pagi tadi aku buat nasi hujan panas...cik hubby dok merunggut tak cukup nasi hujan panas...dia dapat makan sikit je...agegege...tak pe lah nanti lain kali ayang buat banyak2 ye...malas nak masak banyak2,takut nanti wat bazir pulak...

esok cik hubby mintak masak nasi kerabu...adoi,penat nya...aku memang malas sikit nak masak nasi kerabu ni..sebab ianya rumit sikit,banyak bahan2 yang perlu di sediakan...tapi,tak pe lah aku akan masak juga untuk cik asben tersayang...

ok lah aku berhenti dulu lah...aku nak tengok2 apa yang ada kat dapur...perut pun rasa lapar ni...dok menyanyi dari tadi lagi...hehehe...jumpa lagi...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan