Terdapat ralat dalam alat ini

Isnin, 27 Julai 2009

SOSIAL DAN KURANG DIDIKAN AGAMA

salam semua...sibuk benar aku 2@3 hari ni..nak buka tenet pun tak sempat...
hari sabtu tu aku pi ambik anak buah kat airport sandakan..jam 10 pg dah sampai...lepas tu hubby pulak ada meeting sapai tengahari...aku pi beli barang dapur kat giant..habis membeli,aku pi pulak lepak kat kfc...sambil tunggu hubby...
kul 1 tghari baru myhubby datang,pi makan nasi ikan bakar kat sim sim...aku makan sikit je,sebab perut dah kenyang makan kat kfc ...eeee ruginya...ikan bakar pulak best2..
malam pulak hubby ada temujanji di rumah kawannya....dia buat makan2...tapi aku malas nak pi join...so aku lepak2 je dalam kereta dengan anak buah aku dan si hero...myhubby tel suruh aku datang makan,tapi aku malas nak layan kerenah si hero ni...lebih2 lagi orang ramai ...lagi lah dia banyak ragam...baik aku tunggu kat kereta je...
kul 9mlm baru lah my hubby siap kerja nya...kami pun pecut lah balik ke rumah kami yang sejauh 80 km...sapai rumah dah kul 10 mlm..tengah dok angkut barang2 turun dari kereta,tiba2 ada eksiden di simpang nak masuk rumah kami...(kira2 300 meter lah dari umah kami)...kereta langgar kedai...jiran belakang rumah aku pi tengok..dia kata pemandu mati tersepit dalam kereta..sorang kawannya mati kat hospital..dan sorang lagi kawannya masih lagi koma...myhubby tak pi tengok pun..sebab dah penat sangat......esok nya baru kawan my hubby bagitahu yang eksiden tu bekas pelajar sekolah myhubby...budak tu baru balik dari bandar dalam keadaan mabuk...sebab itu lah bawa kereta pun terhoyong - hayang... simpang tu pulak selekoh...bila dah dalam keadaan mabuk dan laju lagi,bawa kereta pun street je...tu yang sampai pi rempuh kedai...nasib baik lah kedai tu tak ada orang..tuan nya dah balik rumah...kalau lah ada orang,tak tahu lah aku macamane orang dalam kedai tu...
teruk betul lah budak2 kat sini...terlalu sosial...bapak nya pulak orang kaya kat kampung tu...anak ada 2 je..mati sorang,tinggal lah sorang je...macam tu lah jadi nya bila dah bagi kemewahan melebihi pada anak2...dah takdir ajal maut nya ,mati dalam keadaan macam tu..kalau nak kira,rumah nya pun dah hampir nak sampai dah...lebih kurang setengah kilometer je lagi...mak ayah nya pulak tak ada kat rumah ..dok di k.k...terkejut lah mak ayah bila tahu berita kematian anak nya tu...macam2 lah perangai budak2 zaman sekarang ni...kalau kat semenanjung,budak2 muda dok merempit...kat sini pulak budak2 muda mabuk...minuman setan tu, mudah je nak dapat kat sini...yang paling aku terkejut nya,ada sorang mak cik yang dah tua,pakai tudung lagi...tapi pi beli air setan tu dengan selamba je...macam seolah2 dia beli air mineral je...adoiiii lah mak cik oiii!!!tak tahu ke benda tu haram...tak tahu dosa ke mak cik...ni yang aku geram ni...ingat2 nak mati lah sikit mak cik...dunia ni hanya sementara saja...rasa nak pi bagi penampor je kat mak cik tu....hah! ambik ko..kan tak pasal2 aku nak bagi penampor....aku bukan nya nak tunjuk kurang ajar kat orang tua....cuma aku kesian lah kat mak ci tu...kita orang islam ni,bawa2 lah pi masjid beribadat dan buat amalan...aku memang sedih lah tengok mak cik2 kat sini yang kurang fahaman agama...bukan nya semua macam tu...cuma segelintir saja di kawasan aku tinggal ni...kalau lah aku mampu menegurnya,tentu aku dah tegur...tapi aku hanya dapat tegur dalam hati saja....aku tak kuasa untuk tegur secara depan...tak pasal2 aku di tampor nya..atau pu di santau...eeeee takut aku,kat kg ni memang mudah santau2 orang ni...baik aku diam saja...lagi pun aku hanya mencari rezeki kat sini....

Rabu, 22 Julai 2009

NASI KERABU

pagi2 lagi jam 5 aku dah masuk dapur..pagi ni aku masak nasi kerabu sama ikan goreng tepung..nasib baik ada cik asben baik hati,tolong aku goreng ikan celup tepung ...
pagi ni si hero aku bangun awal lagi...dah lah malam tadi jam 1 pg baru dia tidur....awal2 pagi lagi dia dah bangun..tapi ,nasib baik dia bangun dengan mood yang baik...boleh lah aku wat keja dengan hati yang tenang....biasanya kalu tak cukup tidur,dia akan mengamuk...dia akan tarik tangan aku masuk bilik,semata2 mintak temankan dia tidor....tapi si hero aku ni mengamuk sekejap je..bila pujuk2,diam lah dia....aku rasa mungkin mood dia baik pagi ni sebab ada mainan baru kot...malam tadi aku pi kedai nak beli barang,jadi si hero ni pun ambik kesempatan lah capai mainan dia satu..entah nama apa permainan nya tu aku dah lupa...dia kena main 2 orang...jenis macam tembak2...
Balik dari kedai semalam,abi nya keluar lagi, ada hal dengan kawan nya...jadi tinggal lah aku dengan si hero kat rumah...aku sempat teman kan dia sekejap je main dengan mainan baru dia tu... pas tu aku masuk bilik menggosok baju dan wat keja yang belum beres...jam 11 mlm baru abi nya balik...terus lah si hero ni mengajak abi nya main mainan nya tu...tapi abi nya dah mengantuk,tak sempat nak main dengan si hero....

tengah aku dok siapkan nasi kerabu kat dapur ,tetiba je lampu gelap....huh!pagi2 lagi sudah tak ada letrik...adoi...hangin betul lah kalu tak ada letrik pagi2 lagi...keja pun belum siap lagi...tapi nasib baik sekejap je...bila cik asben baru pacak lilin,letrik ada semula...
jam 6.45 cik asben pi sekolah...si hero asyik dok main mainan nya...tiba2 bunyi "POOM" macam benda pecah kat depan umah aku..terkejut badak aku..bila aku tengok kat tingkap rupanya kereta jiran aku terlanggar tiang depan rumah...alahai,pecah lampu belakang keretanya...terus dia kuar dari kereta dan gosok2 keretanya...mesti dalam hati nya kata...(ADUHH!!MELAYANG LAH DUIT GAJI AKU HARI NI....) aku pun hairan juga,kenapa lah dia boleh pi langgar tiang rumah tu...sebab selama ni tak pernah pun di langgar orang..mungkin dia tak dengar isyarat kereta dia kot...atau pun, mungkin dia undur laju sangat....kesian jiran aku tu...nak wat camne,nasib dia tak baik hari ni... nape lah dia pi undur macam tu...

hari ni aku letih sangat...banyak keja perlu di bereskan..petang esok anak saudara aku nak datang...dia naik flight di k.l jam 5 ptng...sapai lah kat sandakan esok jam 8 malam...ish lewat juga sapai esok...tapi tak pe...boleh aku jaln2 dulu kat sandakan...tapi takut juga nak jalan2...sekarang ni banyak virus h1n1...eee..mintak2 di jauhkan....takut wooo kena virus tu...harus2 kena kuarantin kat hospital 2 minggu...susah weiii....lebih2 lagi kesian jugak kalu anak yang kena...si hero aku ni susah nak dok hospital...mahu nya dia mengamuk riuh satu hospital...waktu dia sakit baru ni pun doktor tahan sekejap je kat emergency..tapi dia mengamuk sakan nak balik umah...terpaksa lah balik juga...nasib baik hospital dekat je ,boleh ulang alik ..kalu hospital jauh dari rumah,jenuh weii...hero aku ni susah juga nak makan ubat..kalau dia sakit pun tak mahu makan ubat...last2 dia sihat dengan sendiri tanpa makan ubat...
hari tu dia demam ,muntah dan sakit kepala...doktor bagi ubat..tapi langsung tak nak minum...habis iktiar kami nak suruh dia makan ubat..tapi tak boleh juga...aku masuk ubat dalam air milo pun dia boleh rasa ada ubat..dan masuk dalam jus oren pun dia boleh rasa juga....tak tahu lah aku...kuat betul deria rasa nya...kami kesiankan dia je..tubuh panas macam api..lepas tu sakit kepala lagi..dan muntah pulak...ubat pulak tak nak makan....susah sangat...
last2 sekali aku suruh abi nya belikan air 100 plus...bila minum air 100 plus tu,AMBOIII laju betul dia...sekali hirup je,habis 1 tin...mungkin dia panas dalam kot...sebab tu minum laju sangat...air masak ni tak mahu minum sangat...lepas minum air 100 plus tu,dalam 1 jam terus badan dia sejuk dan berpeluh...baru nampak bertenaga sikit...lega lah hati kami nampak dia dah sembuh sikit...malam tu aku bagi lagi 1 tin...terus dapat tidur lena...keesokkan harinya, terus sihat...alhamdulillah...jadi penawar juga air 100 plus ni...sesiapa yang demam dan susah ubat tu,boleh lah minum ya...hehehe..promote nampak...tak pe, bagi petua skit2....

Selasa, 21 Julai 2009

BLOG DAH SETTEL....

YAHOOO!!!!! semalam aku menggodek lg blog aku ni.....akhir nya berjaya juga dapat di kuar kan....ptg semalam cik asben baru blik dari k.L.....sapai kat umah dah isyak,jam 7.30 mlm.....waktu tu hujan pun lebat sangat serta dengan kilat petir....jam 8 malm ,aku ajak cik asben pi kedai di SEDCO beli pampers si hero dan juga barang2 dapur dah habis....

pagi tadi jam 5 aku dah bangun kelentung -kelentang masak nasi lemak kat dapur....tengok2 dah jam 6 pg baru siap....si hero aku pun dah bangun,terus mengadap tv pagi2 hari lagi....cik minah pula tak datang lagi...
jam 6.50 pg,cik asben pun berangkat ke sekolah....aku pun nak menjalankan kerja aku juga..yang bertimbun2 belum diselesaikan....tiba2,jam 7.30 pg elektrik mati pulak...adoi!!!!hangin betullah...pagi2 lagi dah tak ada elektrik....camane nak wat kejo ni.....semua guna letrik...tunggu punya tunggu,memang lambat lah nak ada letrik ni....jam dah pun kul 11.00 tak ada lagi...
nasib baik hari ni cuaca mendung je,tak lah panas sangat ...biasanya,kalu tengahri memng panas kalu tak pasang kipas...susah betul lah tak ada letrik ni,nak masak pun terbantut,nak menjahit pun tak boleh....mklumlah zaman sekarang ni semua nak ekspress...guna letrik semuanya...cuba bayangkan,kalu zaman mak2 kita dulu,memasak guna dapur kayu je...aku masih ingat lagi,kecik2 dulu pi cari kayu api dengan kakak2...dan kumpul bawah rumah...senang nak mask banyak2 guna dapur kayu je...tapi zaman tu aku kecik lagi...tapi sekarang ni dah tak guna lagi kayu api...kalu kenduri kawin pun guna khidmat katering...sekarang ni dah ada semua kemudahan...dulu menjahit guna mesin manual je..kayuh ngan kaki...tapi sekarang ni semua orang guna lektrik...tekan skit je trus jalan...tapi ,bila lektrik tak ada melopong lah jawabnya....tak dapat wat kejo apa2....macam aku hari ni..nasib baik lah nasi lemak pagi tadi masih ada..aku bedal yang tu je dengan si hero..cik asben pula ada meeting kat sekolah, jam 5 ptng baru balik...letrik pulak dah jam 4.30 baru ada...
ish-ish...banyak citer pulak aku ni..petang tadi aku pi beli kelapa umah sarimah...sambil2 tunggu dia ambik kelapa,cik asben ajak si hero pi main kat taman ...bila dapt main,apa lagi si hero ni,terus seronok lah...maklum lah dah lama tak kuar main taman...cik asben pulak busy memanjang...mami nya, pun busy juga...kuang-kuang....mengalahkan pak menteri sibuk nya aku
ni...huhuhu...
pagi esok aku masak menu nasi putih dengan lauk ayam kerutuk je...makan yang tu je lah esok..ok lah...mata pun dah nak tertutup ni...aku nak pi tidorkan si hero aku ni...dah merengek nak tidr...hujan pun lebat malam ni...cik asben pulak tak balik lagi pi jumpa kawan...busy memanjang je...

Ahad, 19 Julai 2009

aku tension

eeee...geram sungguh...apalah malang nya nasib hari ni...semua catatan blog aku hilang...aku nak tukar template...entah silap kat mana ,aku pun tk tahu...tiba2 saja semua jadi jem...adoiiiii......naik tandu aku di buat nya....mata pun dah mengantuk ni....nanti besok lah aku cuba godek2 pulak macamana.....dah nak subuh pun sekarang ni.....si hero aku dah lama berdekur diulit mimpi indah...aku juga masih dok menggodek tenet ni....

ok lah,aku pun dah hilang mood nak taip...buat loteh je kalu tak menjadi juga......

Sabtu, 18 Julai 2009

ANGIN KUS-KUS

Hari ni cik asben g k.l atas urusan keja dngan kawn2...tinggal lah aku dngan si hero je kat umah ..hari ni aku masak simple je..maklumlah makan dengan si hero je..hero aku ni bukan makan bnyk sngt pun...hbis2 tidak,dia makan lauk aje...hehehe tapi kalu ada sayur air ke,sup,atau sayur lemak..memang makan nasi bertmbah lah...hero aku ni suka sangat makan sayur.....



hari ni si minah datang lewat...kul 1 tghr baru dia datang....tapi,aku hangin betul dngan si minah ni...aku suruh dia kemas dalam bilik dan sapu sawang2....boleh pulak dia sapu lantai guna penyapu lidi...manalah nak perginya pasir dan debu2 atas lantai tu....ish ish ish......terasa nak naik tanduk je aku ni....sebab benda ni dah hari2 aku ckap kat dia,kalu nak menyapu lantai, guna penyapu plastik lembut..baru lah segala debu,pasir atau segala mkhluk akan bersih.....tapi aku sabor lagii....(~ ~)takpe-takpe...mungkin dia masih dalam proses belajar lagi....



ptng ni aku terima call dari manusia yg bergelar kawan yang menikam kawan sendiri...tapi aku tak angkat pun tel tu...malas aku nak layan manusia macam tu...bukan boleh di buat kawan pun...sama je dia laki bini tu..dua2 jenis makan kawan dari belakang...aku tak akan maafkan apa yang telah mereka buat kat kami....dari dulu lagi aku memang tak suka sangat cik asben aku kawan baik dengan M tu....sebab aku tengok dia banyak ambik kesempatan atas kebaikan asben aku....memang dia nampak baik lah sangat...sapai cik asben aku puji melangit si M tu......

apa2 hal mesti bercerita dengan siM tu...pegi mana2 pun msti dengan si M ...boleh katakan kawan baik lah....berkongsi niaga pun sama2 dengan si M...tapi sekarng baru cik asben aku tahu yg si M tu bukan lah kawan sejati ,tapi kawan tikam kawan..."MUSUH DALAM SELIMUT'...di depan bukan main baik lagi...tapi di belakng macam musuh....dia sanggup tikam kawan sendiri...hasil perkongsian dulu,semua di bolot sorang2....kami tak dapat apa2 pun....sekarang ni dia buka bisnes kongsi dengan kawan2 yg lain pulak....kami memang dah serik,tak nak berurusan lagi dengan laki bini QARUN tu.....hehehe gelaran untuk laki bini tu...
cuma aku tak akan halal segala benda yang dia ambik ....akhirat esok,dia tanggung lah sendiri....pikul semua barang2 yang dia ambik itu di padang masyar untuk cari kami berdua....memang tamak macam QARUN...seolah2 tak ingat nak mati...kalau boleh aku tak nak lah kawan dengan orang macam ni lg...mitak2 lah di jauhkan...

Jumaat, 17 Julai 2009

Blog berhabuk

salam semua....aduhhh!lama betul aku tak update blog aku ni...memang malas tahap gaban aku skang ni...aktiviti aku macam biasa lah memasak untuk tempahan kantin ,menjahit dan macam2 aktiviti lagi lah....awal2 pagi jam 4 lagi aku dah bangun untuk menyiapkan nasi dalam tapau..pagi tadi aku buat nasi beriani ayam merah ,dalca terung,acar timun dan sambal...siap semua dah pukul 6.30...
fuh!letih benar ambo.. nasib baik pagi ni hero aku bangun lewat jam 7...kalu lah si hero tu bangun pagi2 ,laaagiiii lah naik loteh ambo dengan kerenahnya...sokajap nak makan nasi,sokajap dia nak air,sokajap dia nak ayam dan macam2 hal lagi lahhhhh....adoiii!penat tahap dewa2 tau melayan si hero ku ini....nak wat camano,anak sorang katakan.........mulah lah dia naik lemak tahap dewa2....tak de abang @kakak untuk bergaduh dan tak ada adik nak buli....tepaksalah dia buli mami dan abi nya ni...

hari ni si minah tu datng lewat kerja...aku dah siap semua baru datang .....kadang2 aku konfius juga lah dengan si minah ni,dia ni faham ke tak faham aku cakap.....rasa nak ketawa pun ada,nak marah pun ada....tapi aku saborrrrr je lah....aku cerita kat hubby,tentang si minah ni...hubby cakap mungkin si minah ni tak berapa faham orang semenajung cakap...maklumlah dia ni biasa cakap philiphin je kat umah dia...jarang cakap melayu...kalu cakap sabah tu dia boleh faham...cuma cakap bahasa standrt ni dia kurang faham skit.....
aku masih ingat lagi 2 minggu lepas anak aku sakit...jadi aku mintak tolong dia rebuskan air untuk aku mandikan anak aku ni.....maka masuk lah ke dapur siminah ni dengan gaya lembutnya ala2 mak inang....lebih kurang 15 minit aku pun masuk lah ke dpur nak ambik air panas tu untuk dibawa ke bilik air...kononnya nak cmpur ngan air sejuk dan mandikan si hero ku itu dengan air suam.....tapi,bila saja aku nak ambik periuk berisi air panas tu,tiba2 aku rasa
pelik...eh!ada benda apa dalam periuk ni???aku tergamam sekejap,dan rasa konfius.....YA ALLAH !YA TUHANKU ! beri lah aku kesabaran yang banyak2 untuk waktu tu....terkejut badak air aku bila tengok2 ada 2 ketul ayam terapung2 dalam periuk tu......masyaallah!si minah ni dengar ke tak dengar apa yang aku suruh tadi? ke dia tak faham apa yang aku cakap tadi..aku bagitahu dia,"MANIS, KAU TOLONG REBUSKAN AIR PANAS YA, UNTUK MANDIKAN SI DANISH DEMAM...KAU REBUS DALAM PERIUK BESAR YA...."
DAN DIA PUN JAWAB DENGAN YAKINNYA,"YA ,KAK...KU PERGI REBUSKAN SKARNG YA,GUNA PERIUK YANG BESAR INI KE?AKU PUN JAWAB ,YA GUNA PERIUK BESAR ITU....KASI PENUHKAN AIR DALAM PERIUK TU..."
Adoi lah!!!aku pun tak tahu kenapalah dia pergi rebuskan ayam yg baru aku kuarkan dalam esbok itu ...niat di hati nak goreng ayam berempah,tapi dah jadi SUP AYAM REBUS ...KUANG!kuang!
perasaan aku ketika itu nak marah pun ada,nak ketawa pun ada....tiba2 je kepala aku jadi megrain....aku pun kuar dari dapur,pegi citer kat hubby..apa lagi,KAH!KAH!KAH! ketawa besar lah hubby aku....nasib..nasib...aku pun ketawa lah juga....aku senyap je tak kata apa2...wat muka selamba je.....aku pun ambik periuk lain dan rebus air lain....nasib baik ayam tu terapung2...kalau tak,naya je anak aku mandi air rebusan ayam......hahahaa...

Begitu lah kerenah si minah tu....macam2 ragam lagi yang buat aku geli hati dan naik tanduk mahu hins hins saja.....