Terdapat ralat dalam alat ini

Jumaat, 21 Ogos 2009

JALAN2 DI TAMAN HAIWAN























SALAM RAMADHAN AL MUBARAK...esok kita semua akan berpuasa...nampak nya kul 3.30 pg esok aku dah kena bangun bersahur...adoi!!!nak masak apa ya?goreng ayam dengan telur je lah...
hari ni pagi2 lagi aku dah sibuk ke sana ke sini...jam 8 pg tadi aku pi cuci gambar,dan pi hospital untuk suntik vaksin...tapi nasib baik tak suntik lagi hari ni..vaksin kat hospital dah habis...katanya tunggu vaksin sampai dulu baru dia call datang suntik..hehehe...mintak2 lah vaksin lambat sampai..malas aku nak suntik2 ni...leceh betul...
lepas pi hospital,balik umah dulu...tunggu petang baru nak kuar lagi dengan hubby...pagi2 ni hubby masih sekolah...
lepas hubby balik jumaat jam 1 ,kami kuar lagi..pi makan sekejap kat sedco..hari ni aku tak masak sebab lauk smua dah habis dalam peti..so,hari ni makan luar je..tapi hubby tak makan pun..dia masih kenyang..aku dengan anak sedara aku je makan nasi..lepas makan,kami pi majlis daerah hantar borang..pas tu aku pi pasar basah beli barang2 untuk masak bazar ramadhan esok...pas tu pi kat pekan pulak untuk cari barang2 lain..adoiii!!!sakit hati nya ,dah jenuh kami cari gula...tapi tak ada juga...tuan kedai cakap jam 5 ptng gula baru sapai..tapi boleh beli 1kg sorang je...jadi ptang tadi kami pun pi beratur lah untuk beli gula...termasuk lah si hero aku pun turut beratur beli gula juga...tapi bila sampai kat kaunter,diorang tak kasi budak kecik beli...sakit hati betul...terpaksalah hubby aku beratur sekali lagi untuk bayar yang anak aku punya...sedangkan boss tempat ambik gula tu dah kasi pun budak beli gula..cuma kat kaunter je tak kasi bayar...cerewet betul pompuan tu...

dah habis beli gula kat sedco,kami pi pulak kat chek point untuk cari gula lagi...sambil2 hubby tunggu kawannya hantar buah tamar...kat chek point kami dapat 3kg gula...jam 8 baru kami balik rumah...perut pun dah lapar dok jalan2 dari jam 1 lg...bila balik rumah si minah ni tak siap lagi buat kerja...lambat betul si minah ni buat kerja...jam 8.30 si minah ni balik...aku baru nak masak untuk makan nasi...jam 9.30 baru dapat makan...huhuhu...penat betul lah...esok nak kena bangun sahur awal lagi...dan nak kena masak untuk bazar lagi...mintak2 aku tak penat..

sekarang ni mata aku dah pun mengantuk ni.....tapi si hero masih lagi dok tengok tv..eee bila lah dia nak tidor ni...aku dah penat ni..nanti tak sedar pulak nak bangun sahur...ok lah...aku tidor dulu lah..lain kali aku cerita lagi ...SELAMAT BERPUASA SEMUA...

Khamis, 20 Ogos 2009

salam...hari ni memang hari yang paling memenatkan...aku telah bekerja keras dari ptang semalam lagi,sapai lah tengahari ni baru siap..betul buat aku sakit pinggang macam nak patah dok memasak ....pagi semalam,jiran aku datang bagitahu aku yang sekolah nya nak ubah tarikh tempahan makanan..mereka buat tempahan ayam percik 7kg untuk jamuan sekolah 20hb...adoii,macamana nie...hari tu dia cakap nak 21hb (jumaat) so aku terima je lah ..sebab hari jumaat tu memang kekosongan...tapi last minute,diorang nak ubah tarikh lak 20hb (Khamis)...sedangkan hari khamis ,sek my hubby dah lama booking mahu tempah nasi untuk 95 orang pelajar,dan bufer untuk 30 orang guru dan 10 orang vip...penat juga lah nak masak banyak2 ni....untuk guru dan VIP diorang mahu nasi krabu speacial ayam percik...adoiii...takut juga aku nak masak speacial2 ni...tapi diorang merayu juga2,so aku terima je lah...terpaksa lah aku kena masak untuk 2 tempahan ...kesian juga nak tolak yang jiran aku tu...lagi pun aku dah janji nak masak untuk tempahan nya tempohari...tak sangka pulak boleh bertembung tarikh...hehehe..tak pe lah ...dah rezeki aku...jangan di tolak...

petang semalam aku pi lah beli barang2 kat pasar...banyak juga lah barang2 yang aku beli..hampir2 rm200 habis ...balik pasar dah pun jam 5.30 ptng...aku terus masuk dapur untuk buat persiapan awal2 apa yang patut..takut nanti ada yang tertinggal pulak...sedang asyik aku dok kupas bawang,tiba2 my hubby panggil aku ..katanya aada orang datang...eh!siapa pulak datang petang2 ni...bila aku kuar,my hubby cakap ustaz noriman mahu buat tempahan nasi untuk 50 orang pelajar dan 6 orang guru...terkejut badak aku...sbab emergency macam ni...dah lah barang pun tak beli lagi...dan aku pun dah ada 2 tempahan ...untuk pukul 10 satu tempahan dan tempahan satu lagi makan tengahari...sekarang datang pulak yang lain...
aku pun bincang lah dengan my hubby macam ni...larat ke nak buat banyak tempahan nie...takut nanti tak larat je...tapi,ustaz dan wife dia mintak tolong juga,sebab dah emergency sangat2...lagi pun diorang mahu ambik pukul 6 pagi tempahan tu...so,kami terima lah juga...kerana kasian juga dengan ustaz tu...siap datang rumah lagi...orang tua2 cakap tak elok kita menolak rezeki bila dah ada depan mata kita...tapi kalu musuh yang datang tu...perlu lah tolak cepat2 ya ..hehehe....

lepas je ustaz tu balik,my hubby pun terus pi pasar pulak beli barang2...jadi malam tadi bersilat lah aku kat dapur sorang2 ...my hubby pulak kuar pi jumpa kawannya dari tawau yang baru datng...kul 10.30 baru dia balik...sempat lah tolong aku sikit2...kul 2.30 pg baru kami masuk tidor...si hero aku pun turut lah berjaga juga malam tadi...baru je tidor kejap..jam dah pun bunyi...tengok2 dah kul 4 pg...cepat2 aku bangun,sebab jam 6 pg nanti ustaz noriman dah mahu ambik tempahan nasi....tak cukup kakitangan kami di buat nya...
jam 6.30 siap tempahan pertama...terus aku sambung untuk ayam percik dan tempahan sekolah my hubby pulak...adoi makkk!!tolong lah ..penat sangat2 ...berlari kesana kesini di buat nya...masak nasi sapai 3 periuk besar yang 5 kg...termengah2 aku ni..maklum lah ..benda tu belum siap lagi..dan benda ni belum siap lagi...air batu belum bacuh lagi...semuanya nak cepat..dah lah pingang2 untuk VIP belum di lap lagi...dan macam lagi lah...nasib baik pingang mangkuk rumah aku ni cukup...maklum lah aku dah beli awal2 lagi..senang nak buat kenduri kendara atau majlis raya...

tengah aku sibuk dok masak jam 8 pgi tadi,tiba2 ada pulak call dari kawan my hubby...cik gu tu nak tempah nasi untuk jamuan masjid malam ni lepas isyak..dia nak tempah nasi kerabu juga...adoiii lah tak sanggup dah ambo cikgu oiii....mintak maaf lah banyak2...hari ni pun dah ada 3 tempahan...tubuh pun dah sakit2...buat nya esok dah mula puasa ...naye aku kali ni...nak buat persiapan jual bazar ramadhan lagi...ish...tak sanggup lah aku...dah lah esok baru nak gi suntik kat hospital...petang selasa tu aku dah buat medical chek kat klinik layong..habis RM75...mahal dah sekarang..tahun lepas rm60 je...huhuhu...klinik pun dah naik harga...

dok sekejap dalam 15 minit,ada pulak yang call nak tempah roti jala ...mintak maaf lah juga kak ya...tempahan dah tutup..ambo dah penat sangat...tu lah..pandai sangat ambik tempahan makanan...sekarang bila orang dah ramai mahu tempah...mula lah dah penat2...dan tolak tak sanggup lagi...eeee...hangat2 tahik ayam je aku ni...kasian kat orang mahu buat tempahan tu...tak pe lah cikgu -cikgi...nanti lepas raya kita ambik tempahan lagi...sekarang ni ambo betul2 tak larat...ambo nak rehat dulu...nanti bulan puasa ambo dah tak leh rehat lagi..sebab ambo ambik gerai bazar ramadahn..tapi tahun ni tak best lah...diorang dah ubah tempat,buat kat pasar yang jauh dari jaln raya...kalau tahun lepas diorang wt kat teminal depan balai polis...best sangat2 menjual air soya...sekejap saja habis..cina2 dan india selalu berhenti beli air soya panas...maklum lah...tepi lebuhraya je...orang2 yang lalu lalang mahu pi lahad datu,tawau,sanadakan atau k.k akan singgah membeli di bazar ramadhan..tapi tahun ni tak tahu lah apa nasib nya...iya lah...bazar ramadhan dah jauh dari lebuh raya...terpaksa masuk kedalam untuk ke tempat nya..macam tak sesuai je...kesian juga dengan orang yang tak ada kenderaan sendiri..terpaksa naik pirrot pulak untuk ke sana...kalau tahun lepas,sambil2 membeli kat pekan tu,diorang boleh pi bazar ramdhan...ramai yang tak puas hati bila bazar ramdhan pindah kat pasar basah...alasan majlis daerah ialah,tak nak jalan jem...huhuhu...ada ke patut tak nak jaln
jem...sedangkan kami bukan jual di kaki lima jalan pun...tak ada kena mengena langsung dengan jem...kalau setakat kereta berderet 6@7 buah tu biasa lah...nama lagi kawasan pekan..tentu lah orang sibuk kuar masuk...tak pikir langsung macamana nak tarik orang ramai datng tempat kita...bila jem sikit dah nak ubah lokasi...padahal kat terminal tu lah yang paling strategik tempat menjual..lagi pun kawasa terminal tu memang luas macam dataran...sesuai sangat untuk orang parking...bukan nya parking di kaki lima jaln...huhuhu....sedih rasanya...tak pe lah...rezeki akan ada di mana2...

oh ya,esok tak puasa lagi...nasib baik juga lah...sebab aku ni tak sedia apa2 lauk pun untuk sahur...esok baru nak pi beli...kalu lah di buat nya puasa esok,nampak nya makan telur kicap dan telur masin je lah...hahaha...baru lah panjang leher nak menelan nasi...hehee...ok lah...aku nak ucapkan SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMDHAN AL MUBARAK BUAT SEMUA...ISI KANLAH MASA2 KAMU DENGAN BERZIKIR,TADARUS,SOLAT SUNAT DAN BERJAGA TENGAH MALAM UNTUK BERTEMU DENGAN LAILATUL QADAR...BUKAN NYA DOK TUNGGU NAK JUMPA DENGAN LAILA ANAK PAK BADAR...HARU DIBUATNYA...YE...OK LAH ,SAMA LAH KITA MEMBUAT AMALAN YANG BAIK DI BULAN YANG BAIK INI...DAAA,JUMPA LAGI...ITU PUN KALU AKU NI TAK BUZY...HEHEHE...

Jumaat, 14 Ogos 2009

AL FATIHAH BUAT USTAZ ASRI



SALAM...AL-FATIHAH buat USTAZ ASRI yang telah kembali ke rahmatullah pada jam 11 pg semalam...semoga roh arwah di tempatkan disisi orang2 yang beriman..dan TAKZIAH pada keluarga arwah semoga lebih tabah lagi menghadapi dugaan ini..setiap yang hidup pasti akan kembali pada nya..cuma kita belum tahu lagi bila pula tiba masanya untuk kita...(MAAF LAH YA,AKU TERLAMBAT UPDATE BLOG NI..SEMALAM SIBUK SANGAT)


Bila ingat pasal mati ni,takut rasanya..apakah nasib kita di sana nanti...dah cukup kah amalan kita ini? kita pergi hanya membawa amalan saja...semua harta di dunia akan di tinggalkan..kaum keluarga,sahabat handai akan berpisah buat selama nya...hanya doa saja yang di harapkan..hidup lah kita di kubur yatim piatu..tidur beralaskan tanah,selimut dengan kapan putih dan bertemankan cacing tanah...penyesalan di ketika itu sudah tak berguna lagi..kerana soal jawab di dalam kubur sudah bermula..YA ALLAH! TAKUT RASANYA DENGAN AZAB MU..SEOLAH2 KERDIL NYA KITA DI WAKTU ITU..TANGISAN AIRMATA DARAH SUDAH PUN TERLAMBAT..HANYA TUNGGU BALASAN NYA...SAMA2 LAH KITA BERTAUBAT KETIKA MASIH ADA PELUANG INI...AJAL DAN MAUT PASTI AKAN TIBA..TAK KIRA TUA ATAU MUDA...HAYATI LAH LAGU ARWAH...


PERGI TAK AKAN KEMBALI

Setiap insan pasti merasa
Saat perpisahan terakhir
Dunia yang fana akan ditinggalkan
Hanya amalan yang dibawa


Terdengar sayup surah dibaca
Sayunya alunan suara
Cemas di dada...lemah tak bermaya
Terbuka hijab di depan mata


Selamat tinggal pada semua
Berpisahlah kita selamanya
Kita tak sama nasib di sana
Baikkah atau sebaliknya


Amalan dan takwa jadi bekalan
Sejahtera bahagia pulang...ke sana

sekujur badan berselimut putih
Rebah bersemadi sendiri
Mengharap kasih anak dan isteri
Apa mungkin pahala dikirim


Terbaring sempit seluas pusara
Soal-bicara terus bermula
Sesal dan insaf tak berguna lagi
Hancurlah jasad dimamah bumi


Berpisah sudah segalanya
Yang tinggal hanyalah kenangan
Diiring doa dan air mata
Yang pergi takkan kembali lagi


Rabu, 12 Ogos 2009

SEMINGGU LAGI PUASA DATANG

salam...hari ni dah pun 12hb ogos...maknanya tinggal seminggu je lagi kita nak sambut RAMADHAN AL-MUBARAK...kaum wanita dah mula sibuk buat persiapan..ada yang merancang nak berniaga ,ada yang merancang nak buat tempahan kuih raya dan tak kurang juga ada yang nak ambik tempahan baju raya...tapi apa2 pun perancangan kita nanti..tapi jangan lah kita lupa dengan kewajipan kita sebagai umat nya...seboleh-bolehnya,rebutlah peluang untuk beribadah kapada nya...kerana bulan RAMADHAN ini adalah bulan UMAT yang datang setahun sekali , untuk kita beramal dengan sepenuh nya...

tahun ni adalah tahun yang ke 4 aku berpuasa di negeri bawah BAYU...sejuk rasanya bila dengar DI BAWAH BAYU...HUHUHU....tapi udaranya,tetap panas juga.....cuma yang best nya berbuka puasa lebih awal lagi...tapi ada juga yang tak best nya...kena bangun sahur awal2 lagi jam 3.30 pg...siap masak semua,jam 4 baleh makan...tapi kena makan cepat2 lah sikit,takut nanti habis waktu pulak...hehehe...tapi jangan lah sapai tercekik pulak...

seronok juga bercerita pasal puasa ni ya....tak sabar rasa nya nak puasa...tahun ni anak buah aku nak sambut puasa kat sini...nak cari pengalaman tempat orang...tahun lepas, adik ipar aku sambut puasa nak raya kat sini...tapi meleleh juga lah waktu raya...maklum lah,ingat kat mak ayah di kg..macam kami ni memang dah biasa raya kat rantauan orang...masa belajar dulu,kami raya kat NEGARA TIMUR TENGAH(MESIR) selama 4 tahun kat sana...lagi lah sedih,sambutan raya nya sangat berbeza dengan negara kita ..bagi mereka,sambutan RAMADHAN lebih meriah berbanding dengan RAYA...macam negara kita ni lebih meriah sambut raya dari puasa...huhuhu...begitu ketara sekali pebezaan nya...tapi kenangan itu sungguh INDAH dalam hidup aku...yang tak dapat di lupakan selama nya...

aku tension betul lah dengan broadband ni...dah hampir seminggu dok asyik lembap je...nak update blog pun rasa malas...kana tunggu sapai 10 minit baru lah kuar...adoiii...tak larat hamba nak menunggu nya...baik hamba tidor...
nanti line dah clear baru hamba update lagi ...mata pun dah mengantuk ni...hari ni aku bangun jam 4 lagi...pagi tadi aku buat nasi hujan panas...cik hubby dok merunggut tak cukup nasi hujan panas...dia dapat makan sikit je...agegege...tak pe lah nanti lain kali ayang buat banyak2 ye...malas nak masak banyak2,takut nanti wat bazir pulak...

esok cik hubby mintak masak nasi kerabu...adoi,penat nya...aku memang malas sikit nak masak nasi kerabu ni..sebab ianya rumit sikit,banyak bahan2 yang perlu di sediakan...tapi,tak pe lah aku akan masak juga untuk cik asben tersayang...

ok lah aku berhenti dulu lah...aku nak tengok2 apa yang ada kat dapur...perut pun rasa lapar ni...dok menyanyi dari tadi lagi...hehehe...jumpa lagi...

Rabu, 5 Ogos 2009

HUJAN RAHMAT

salam...alhamdulillah,akhirnya allah turunkan juga hujan rahmat pada malam ni...walaupun hujan tak lah selebat mana,tapi sudah cukup untuk sejuk kan bumi ni yg dah lama kemarau.....aku rasa dah hampir seminggu tak hujan..tanah dah kering kontang dan berdebu...pokok2 tanaman aku kat belakang umah dah nampak layu...tu pun aku dah siram tiap2 pagi dan petang..pokok limau purut aku pun dah tak nak tumbuh daun lagi...nampaknya kena beli baja esok ni..tadi pi bandar lahad datu pun lupa nak beli baja...

petang tadi aku pi lahad datu temankan cik hubby ada kerja kat sana...sambil2 bawa anak buah aku pi jalan2...sampai lahad datu dah pun kul 4.30 ptg...kami pi masjid dulu,pas tu baru pi beli barang2 sikit...tapi barang2 kat lahad datu ni mahal lah kalu nak banding dengan harga kat sandakan...boleh kata,beza dalam rm1 juga lah...aku tak beli banyak pun,hanya beli barang2 yg dah habis saja...tapi ikan bilis murah kat lahad datu...rm16 sekilo...kalu di sandakan harga di pasar rm18 sekilo..tapi kalu kat GIANT harganya rm24 sekilo....huhuhu...mahaiii sangat weiiii...cekik darah sungguh...

lepas beli barang2 dah hampir mghrib,si hero aku pulak melabur...kami pun pi masjid,sambil tunai kewajipan...pas tu,si hero ni nak makan KFC lah pulak....kami pi makan sekejap tunai permintaannya...pas makan,kami pun pi lah tempat majlis cik hubby pulak...niat di hati aku nak lepak kat kereta je..tapi cik hubby dok pujuk suruh pi makan juga...adoiiii,perut aku dah pun kenyang ni...camane nak makan ni....anak buah aku pun juga dah kenyang...tak mahu makan juga...segan juga kalu tak ambik makanan yang terhidang tu...(tak ada ape pun yang menarik,cuma yang ada mee goreng,bihun goreng,kepak ayam dan tembikai)....aku pun ambik lah sikit mee goreng dan buah tembikai 3 potong...sedap juga mee goreng nya...huhuhu...perut dah kenyang....tak boleh masuk lagi...

siap semua makan2 kami pun balik lah jam 9 malam....esok pagi nak masak nasi lemak ayam rendang lah...tapi larat ke???sekarang pun dah kul 12.30 tak tidur lagi...si hero pun tak tidur lagi juga...dok asyik tengok tv lagi...tak boleh jadi ni...kena tidur cepat ni,esok jam 5 dah nak kena bangun masak...huhuhu...penat nya....kalu tak masak ,kesian juga kat orang dok tertunggu2 nasi lemak aku....hahaha....mesti nasi lemak aku ni best...sebab anak tuan rumah aku ni tiap2 pagi dok tunggu nasi lemak aku...sapai 8 bungkus dia mintak nak beli dengan aku....itu tandanya nasi lemak aku best.....hehehe...jangan marah ya,kalu aku terlebih perah santan hari ni...agagaga...kalu aku tak perah sendiri,siapa lagi yang nak tolong perahkan....perasan betul lah aku ni...ok lah,aku nak pi tidor dulu...nanti lah esok2 aku citer lagi....itu pun kalu aku ni rajin nak menaip...

tapi esok cik hubby kata nak pi lahad datu lagi...nampak nya aku kena pi temankan lagi lah esok...larat ke aku nak pi lagi besok...bukannya dekat2 weiiii...jauh giler..1ookm lebih perjalanan nya...tak kuasa juga nak jalan hari2...tapi demi cik hubby tersayang,aku rela temankan nya....mana lah tahu...kalu aku tak pi teman kan,nanti ada orang lain pula yang pi teman kan....boleh buat aku jadi HANG JEBAT macam ni...huhuhuhu.....mintak2 lah di jauhkan...sapa tak sayang suami kan?????sudah 11 tahun hidup suka duka dengan nya...tak kan nak bagi suami kat orang macam tu je....huhuhu....sedih hati tau...ok lah selamt malam semua....jumpa lagi....

Selasa, 4 Ogos 2009

MINGGU YANG SIBUK

salam semua...hehehe lama betul tak buka blog...hari ni baru sempat buka blog..maklumlah minggu lepas memang aku sibuk tahap dewa2...mengalahkan pak menteri pulak...tak sempat nak rehat pun,dari pagi sampai ke malam ada2 je kerja belum selesai...

minggu lepas banyak pulak cikgu2 wat tempahan mintak aku masak ...kalau sikit2 tak pe lah jugak...ni nak makan 100 orang penat gak tau nak masak...pagi menu lain dan tenghari pulak menu lain...nak kena buat kuih lagi..mana lah sempat nak buat aku sorang2...tu pun nasib baik lah cik hubby ringan tangan tolong juga sikit2...kalau tak ,boleh pengsan aku kat dapur tu...nak harapkan si minah tu,alamak sapai pg esok npun tak siap kerja aku...memng lambat sangt dia wat kerja...kalu siang ikan adalah sapai 2 jam...hehehe...sapai mendidih darah kita menunggu nya....
dah lah sekarang ni musim kemarau....cuaca kat luar pulak memang terlalu panas...tambah pulak dengan wap panas yang aku masak tu,lagiiii lah tambah pengewapan haba kepanasan nya....nak siap memasak kat dapur tu,berpeluh2 aku ....sib baik juga kat belakang umah aku tu teduh ,sejuk lah juga angin masuk bila buka pintu luas2...

minggu ni tak ada tempahan,boleh lah aku rehat sekejap...hari isnin depan ada tempahan nasi ayam dari cik gu azlina untuk sekolah nya...dan 20 hb nanti sekolah cik hubby pulak tempah masakan special untuk program sekolah...penat juga ni,nak makan untuk 150 orang termasuk untuk Y.B 10 orang...nampak nya terpaksa kena wat asingan lah untuk Y.B tu...... adoiiii,penat juga ni...kena beli barang2 lagi....22hb pulak dah mula puasa...cik hubby dah rancang nak ambik 1 gerai tapak bazar ramadhan....lagi lah penat bulan puasa nanti...tapi tak pe...penat2 pun rasa suka juga dapat berniaga tempat orang...cari pengalaman sikit2....
tapi dalam berniaga ni kita mesti ikhlaskan hati betul2....jangan lah ada perasaan dengki sesama kawan yang juga turut mencari rezeki.....lagi pun Allah telah tetapkan rezeki berniaga itu terlalu luas...jadi masing2 ada rezekinya...jangan lah kita sekat rezeki sesama saudara islam kita...aku memang tak suka dengan jenis orang perangai macam ni....seolah2 dia sorang saja yang nak berniaga....bila nampak kawan berniaga,mula lah dengki dan sakit hati...sapai sanggup sekat pelanggan tak bagi membeli di gerai sebelah...sedangkan gerai sebelah tu adalah kawan baik nya juga....ish2...boleh ke kita panggil kawan kalau perangai macam tu....eeeee...kalu aku,baik tak yah kawan lah ...
petang tadi aku pi umah kak yah..dia dapat pindah balik semenanjung 2 minggu lagi...sekarang ni dok tunggu kontena barang saja..best nya...datng sekejap je dah pun dapat pindah...balik umah k.yah dah maghrib..mandi2 ,pah solat aku masuk dapur ingat nak mask,tapi malas lah pulak...panas lauk yang tengahari tadi je...hahaha ...pemalas betul aku ni..(aku kisah ape orang nak kata...hehehe memang aku ni malas betul nak mask2 bila dah malam...)

lepas isyak tadi cik hubby kuar ada hal...tinggal aku dengan si hero dan anak buah aku je kat umah...sambil2 tengok tv,aku pun buka lah blog yang dah lama tak update ni...anak buah aku pulak jenis pediam..tak cakap banyak pun..dok dalam bilik layan mp3 dan tel je lah...tinggal lah aku dengan si hero ni je layan tv...

si hero aku ni pun dah mula nak tidur dah juga tadi...tapi bila mami nya tak tidor lagi,maka dia pun tak tidur lah...susah sikit anak aku ni nak tidor...selagi aku tak tidor,dia juga tak akan tidor..esok pagi kena bangun awal2 pagi lagi..esok nak masak nasi lemak ayam berempah..sepatut nya pagi ni aku masak nasi lemak ayam berempah ,tapi ada kesilapan teknik sikit,maka tak jadi masak nasi lemak pagi tadi...aku goreng mee saja pagi ni...

tapi pagi tadi aku naik angin juga dengan si minah ni....lepas cik hubby pi sekolah ,aku pun kemas kerja sikit...masuk kain dalam mesin,mandikan si hero dan kemas bilik...jam 8 pg si hero nak tidor ,maklum lah dia bangun awal pagi lagi hari ni ..kul 8 dia nak tidor lagi lah...aku pun masuk tidor kan si hero ni dalam bilik...aku pesan dengan si minah tu,tolong tengok kan kain dalam mesin...kalu dah siap jemurkan...dia pun jawab iya lah kak....
Dalam bilik aku dok bercakap2 dengan si hero sementara dia belum tidor...kena layan citer dia dulu....tengah aku dok asyik bercerita dengan anak aku,tiba2 si minah terjenguk masuk bilik aku juga...terkejut lah aku,terjah masuk macam tu je....sepatut nya dia ketuk lah pintu bilik aku tu dulu...atau pangil saja aku kat luar tu...aku akan kuar lah nak cakap apa2 pun...tak payah lah nak terjah masuk bilik orang sesukahati dia je...lagi pun dah banyak kali dia wat macam ni...aku pun dah pesan berbuih2 mulut kat dia,tolong ketuk pintu bilik aku kalu ada hal apa2...JAWAPANNYA "IYA LAH KAK,AKU INGAT LAIN KALI"....tapi tak ingat2 juga pesanan aku tu....itu lah sebab sapai aku naik angin dengan nya...bila aku tanya dia ada apa?dia cakap ada orang datang ketuk pintu....aik,hairan aku...siapa lah nak datang pagi buta rumah aku ni?aku dok kat bilik depan ni tak dengar pun orang ketuk pintu....boleh pulak dia dok kat belakang dapur dengar orang ketuk pintu....sedangkan jarak nya jauh sangat....aku dok kat depan ni tak dengar apa2 pun...kecuali aku dengar kereta jiran depan umah aku ni nak pi antar anaknya sekolah PRA... aku pun kuar bilik ,intai kat tingkap ruangtamu nak tengok siapa yang datang...tapi tak ada sesiapa pun...yang aku tengok cuma jiran umah aku je yang ada kat depan tu...aku pun tanya si minah ...."mana orang nya?tak ada sesiapa pun..dia jawab,"betul kak,aku dengar orang mengetuk pintu....aku diam je.....sebab aku dah nak naik angin ni...sebab 1,dia terjah masuk bilik aku macam tu aje...tanpa ketuk pintu pun...tiba2 je terus masuk dok atas katil...yang ke 2,aku nak marah sebab tak ada sesiapa pun yang ketuk pintu...cuma jiran aku je yang tutup pintu kereta nya...tapi si minah ni tak dengar elok2 dulu...dan tak tengok dulu betul ada orang atau tak...dan yg ke 3...memang aku patut marah kat minah,sebab aku dah pesan berkali2 dah kat dia benda yang sama...tapi di wat juga....aku memang pantang orang masuk bilik aku terjah macam tu aje...lain lah kalau dia tu ahli kuarga aku...anak buah aku pun tak pernah masuk macam tu...kalu ada apa2 hal dia akan ketuk pintu atau pangil dari luar....entah lah...aku pun dah tak tahu lagi nak cakap apa....

satu perkara lagi,aku selalu pesan kat si minah ni,kalu datang rumah aku,ketuk pintu dulu,dan bagi salam "ASSALAMUALAIKUM"...kalu orang jawab salam dan buka pintu tu,masuk lah...hari2 aku pesan kat dia...tapi tak pernah di buat nya...setiap kali dia datng umah aku mesti dia pi kat tingkap dapur aku dan panggil...'OOOOOOIIIII KAK! OOOOOOOOIIIII KAK!....macam tu lah hari2 dia datang umah aku....sapai jiran aku cakap bising pagi2 dok memangil...macam tarzan pulak pangil OOOOOOOOO kak....kalu sekali tak pe lah juga,ni berkali2 pangil selagi tak buka pintu....sapai ank aku pun pandai marah2...dia cakap bising lah achik ni...pagi2 memangil orang...kalu aku ada kat umah,tak pe aku buka pintu bila dia datng...tapi,bila aku tak ada kat rumah,manalah ada orang nak buka pintu...riuh kawasan rumah aku tu,dengar dia dok memangil...aku pun dah tak tahu nak cakap ape lagi...kadang2 kalu setiap hari sabtu dan ahad,aku selalu pesan kat minah tu...kau tak payah datng kerja esok,akak nak pi bandar...akak tak ada kat umah...berkali2 aku pesan kat dia sebelum balik....dia cuma jawab iya lah kak....tapi keesokkan nya, aku pi bandar tak ada lah kat umah....bila aku balik petang tu,jiran aku cerita lah kat aku, yang si minah tu datang memangil2 sapai habis keliling rumah...bukan sekali dua saja dia panggil,berkali2 dok memangil...sapai jiran aku kuar bagitahu tak ada orang...jadi dia balik lah sekejap...lepas tu,dia datng lagi...setiap jam datang...sapai jiran aku naik hairan dengan si minah ni....tak faham ke????
sekarang ni,anak buah aku pun naik hairan juga....hari ahad lepas,aku dah pesan kat dia tak payah datng kerja waktu pagi...sebab akak tak ada kat umah,ada hal sikit....bila petang kamu datang lah...kalu kamu tengok tingkap dapur akak terbuka,makna nya akak adalah tu...dia pun jawab iya lah kak....maka pada hari ahad tu,aku pun kuar lah....aku balik dah jam 12 tengahri...aku tengok si minah dah ada...eh,siapa yang buka pintu???aku pun tanya anak buah aku pukul berapa si minah datng?anak buah aku cakap kul 9 pagi lagi...dok memangil2 keliling rumah.lepas tu dok ketuk2 pintu dapur...anak buah aku cakap dia nak tidor pun bising...selagi tak buka pintu,selagi tu lah dok pangil...sebab bising lah anak buah aku pun pi buka pintu...lagi pun tak de kerja apa pun nak di buat,sebab aku tak ada kat rumah..lain lah kalu aku ada kat rumah boleh tolong aku wat kerja yang perlu....marah juga lah cik asben aku...sebab dah berbuih mulut pesan ,jangan datang pagi,tapi datang juga...
hai!,lantak kau lah si minah ....malas aku nak layan...setiap hari benda yang sama je aku pesan...kadang2 boleh jadi megrain juga aku kalu hari2 macam ni.....huhuhu....