Jumaat, 17 Julai 2009

Blog berhabuk

salam semua....aduhhh!lama betul aku tak update blog aku ni...memang malas tahap gaban aku skang ni...aktiviti aku macam biasa lah memasak untuk tempahan kantin ,menjahit dan macam2 aktiviti lagi lah....awal2 pagi jam 4 lagi aku dah bangun untuk menyiapkan nasi dalam tapau..pagi tadi aku buat nasi beriani ayam merah ,dalca terung,acar timun dan sambal...siap semua dah pukul 6.30...
fuh!letih benar ambo.. nasib baik pagi ni hero aku bangun lewat jam 7...kalu lah si hero tu bangun pagi2 ,laaagiiii lah naik loteh ambo dengan kerenahnya...sokajap nak makan nasi,sokajap dia nak air,sokajap dia nak ayam dan macam2 hal lagi lahhhhh....adoiii!penat tahap dewa2 tau melayan si hero ku ini....nak wat camano,anak sorang katakan.........mulah lah dia naik lemak tahap dewa2....tak de abang @kakak untuk bergaduh dan tak ada adik nak buli....tepaksalah dia buli mami dan abi nya ni...

hari ni si minah tu datng lewat kerja...aku dah siap semua baru datang .....kadang2 aku konfius juga lah dengan si minah ni,dia ni faham ke tak faham aku cakap.....rasa nak ketawa pun ada,nak marah pun ada....tapi aku saborrrrr je lah....aku cerita kat hubby,tentang si minah ni...hubby cakap mungkin si minah ni tak berapa faham orang semenajung cakap...maklumlah dia ni biasa cakap philiphin je kat umah dia...jarang cakap melayu...kalu cakap sabah tu dia boleh faham...cuma cakap bahasa standrt ni dia kurang faham skit.....
aku masih ingat lagi 2 minggu lepas anak aku sakit...jadi aku mintak tolong dia rebuskan air untuk aku mandikan anak aku ni.....maka masuk lah ke dapur siminah ni dengan gaya lembutnya ala2 mak inang....lebih kurang 15 minit aku pun masuk lah ke dpur nak ambik air panas tu untuk dibawa ke bilik air...kononnya nak cmpur ngan air sejuk dan mandikan si hero ku itu dengan air suam.....tapi,bila saja aku nak ambik periuk berisi air panas tu,tiba2 aku rasa
pelik...eh!ada benda apa dalam periuk ni???aku tergamam sekejap,dan rasa konfius.....YA ALLAH !YA TUHANKU ! beri lah aku kesabaran yang banyak2 untuk waktu tu....terkejut badak air aku bila tengok2 ada 2 ketul ayam terapung2 dalam periuk tu......masyaallah!si minah ni dengar ke tak dengar apa yang aku suruh tadi? ke dia tak faham apa yang aku cakap tadi..aku bagitahu dia,"MANIS, KAU TOLONG REBUSKAN AIR PANAS YA, UNTUK MANDIKAN SI DANISH DEMAM...KAU REBUS DALAM PERIUK BESAR YA...."
DAN DIA PUN JAWAB DENGAN YAKINNYA,"YA ,KAK...KU PERGI REBUSKAN SKARNG YA,GUNA PERIUK YANG BESAR INI KE?AKU PUN JAWAB ,YA GUNA PERIUK BESAR ITU....KASI PENUHKAN AIR DALAM PERIUK TU..."
Adoi lah!!!aku pun tak tahu kenapalah dia pergi rebuskan ayam yg baru aku kuarkan dalam esbok itu ...niat di hati nak goreng ayam berempah,tapi dah jadi SUP AYAM REBUS ...KUANG!kuang!
perasaan aku ketika itu nak marah pun ada,nak ketawa pun ada....tiba2 je kepala aku jadi megrain....aku pun kuar dari dapur,pegi citer kat hubby..apa lagi,KAH!KAH!KAH! ketawa besar lah hubby aku....nasib..nasib...aku pun ketawa lah juga....aku senyap je tak kata apa2...wat muka selamba je.....aku pun ambik periuk lain dan rebus air lain....nasib baik ayam tu terapung2...kalau tak,naya je anak aku mandi air rebusan ayam......hahahaa...

Begitu lah kerenah si minah tu....macam2 ragam lagi yang buat aku geli hati dan naik tanduk mahu hins hins saja.....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan