Rabu, 22 Julai 2009

NASI KERABU

pagi2 lagi jam 5 aku dah masuk dapur..pagi ni aku masak nasi kerabu sama ikan goreng tepung..nasib baik ada cik asben baik hati,tolong aku goreng ikan celup tepung ...
pagi ni si hero aku bangun awal lagi...dah lah malam tadi jam 1 pg baru dia tidur....awal2 pagi lagi dia dah bangun..tapi ,nasib baik dia bangun dengan mood yang baik...boleh lah aku wat keja dengan hati yang tenang....biasanya kalu tak cukup tidur,dia akan mengamuk...dia akan tarik tangan aku masuk bilik,semata2 mintak temankan dia tidor....tapi si hero aku ni mengamuk sekejap je..bila pujuk2,diam lah dia....aku rasa mungkin mood dia baik pagi ni sebab ada mainan baru kot...malam tadi aku pi kedai nak beli barang,jadi si hero ni pun ambik kesempatan lah capai mainan dia satu..entah nama apa permainan nya tu aku dah lupa...dia kena main 2 orang...jenis macam tembak2...
Balik dari kedai semalam,abi nya keluar lagi, ada hal dengan kawan nya...jadi tinggal lah aku dengan si hero kat rumah...aku sempat teman kan dia sekejap je main dengan mainan baru dia tu... pas tu aku masuk bilik menggosok baju dan wat keja yang belum beres...jam 11 mlm baru abi nya balik...terus lah si hero ni mengajak abi nya main mainan nya tu...tapi abi nya dah mengantuk,tak sempat nak main dengan si hero....

tengah aku dok siapkan nasi kerabu kat dapur ,tetiba je lampu gelap....huh!pagi2 lagi sudah tak ada letrik...adoi...hangin betul lah kalu tak ada letrik pagi2 lagi...keja pun belum siap lagi...tapi nasib baik sekejap je...bila cik asben baru pacak lilin,letrik ada semula...
jam 6.45 cik asben pi sekolah...si hero asyik dok main mainan nya...tiba2 bunyi "POOM" macam benda pecah kat depan umah aku..terkejut badak aku..bila aku tengok kat tingkap rupanya kereta jiran aku terlanggar tiang depan rumah...alahai,pecah lampu belakang keretanya...terus dia kuar dari kereta dan gosok2 keretanya...mesti dalam hati nya kata...(ADUHH!!MELAYANG LAH DUIT GAJI AKU HARI NI....) aku pun hairan juga,kenapa lah dia boleh pi langgar tiang rumah tu...sebab selama ni tak pernah pun di langgar orang..mungkin dia tak dengar isyarat kereta dia kot...atau pun, mungkin dia undur laju sangat....kesian jiran aku tu...nak wat camne,nasib dia tak baik hari ni... nape lah dia pi undur macam tu...

hari ni aku letih sangat...banyak keja perlu di bereskan..petang esok anak saudara aku nak datang...dia naik flight di k.l jam 5 ptng...sapai lah kat sandakan esok jam 8 malam...ish lewat juga sapai esok...tapi tak pe...boleh aku jaln2 dulu kat sandakan...tapi takut juga nak jalan2...sekarang ni banyak virus h1n1...eee..mintak2 di jauhkan....takut wooo kena virus tu...harus2 kena kuarantin kat hospital 2 minggu...susah weiii....lebih2 lagi kesian jugak kalu anak yang kena...si hero aku ni susah nak dok hospital...mahu nya dia mengamuk riuh satu hospital...waktu dia sakit baru ni pun doktor tahan sekejap je kat emergency..tapi dia mengamuk sakan nak balik umah...terpaksa lah balik juga...nasib baik hospital dekat je ,boleh ulang alik ..kalu hospital jauh dari rumah,jenuh weii...hero aku ni susah juga nak makan ubat..kalau dia sakit pun tak mahu makan ubat...last2 dia sihat dengan sendiri tanpa makan ubat...
hari tu dia demam ,muntah dan sakit kepala...doktor bagi ubat..tapi langsung tak nak minum...habis iktiar kami nak suruh dia makan ubat..tapi tak boleh juga...aku masuk ubat dalam air milo pun dia boleh rasa ada ubat..dan masuk dalam jus oren pun dia boleh rasa juga....tak tahu lah aku...kuat betul deria rasa nya...kami kesiankan dia je..tubuh panas macam api..lepas tu sakit kepala lagi..dan muntah pulak...ubat pulak tak nak makan....susah sangat...
last2 sekali aku suruh abi nya belikan air 100 plus...bila minum air 100 plus tu,AMBOIII laju betul dia...sekali hirup je,habis 1 tin...mungkin dia panas dalam kot...sebab tu minum laju sangat...air masak ni tak mahu minum sangat...lepas minum air 100 plus tu,dalam 1 jam terus badan dia sejuk dan berpeluh...baru nampak bertenaga sikit...lega lah hati kami nampak dia dah sembuh sikit...malam tu aku bagi lagi 1 tin...terus dapat tidur lena...keesokkan harinya, terus sihat...alhamdulillah...jadi penawar juga air 100 plus ni...sesiapa yang demam dan susah ubat tu,boleh lah minum ya...hehehe..promote nampak...tak pe, bagi petua skit2....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan