Isnin, 27 Julai 2009

SOSIAL DAN KURANG DIDIKAN AGAMA

salam semua...sibuk benar aku 2@3 hari ni..nak buka tenet pun tak sempat...
hari sabtu tu aku pi ambik anak buah kat airport sandakan..jam 10 pg dah sampai...lepas tu hubby pulak ada meeting sapai tengahari...aku pi beli barang dapur kat giant..habis membeli,aku pi pulak lepak kat kfc...sambil tunggu hubby...
kul 1 tghari baru myhubby datang,pi makan nasi ikan bakar kat sim sim...aku makan sikit je,sebab perut dah kenyang makan kat kfc ...eeee ruginya...ikan bakar pulak best2..
malam pulak hubby ada temujanji di rumah kawannya....dia buat makan2...tapi aku malas nak pi join...so aku lepak2 je dalam kereta dengan anak buah aku dan si hero...myhubby tel suruh aku datang makan,tapi aku malas nak layan kerenah si hero ni...lebih2 lagi orang ramai ...lagi lah dia banyak ragam...baik aku tunggu kat kereta je...
kul 9mlm baru lah my hubby siap kerja nya...kami pun pecut lah balik ke rumah kami yang sejauh 80 km...sapai rumah dah kul 10 mlm..tengah dok angkut barang2 turun dari kereta,tiba2 ada eksiden di simpang nak masuk rumah kami...(kira2 300 meter lah dari umah kami)...kereta langgar kedai...jiran belakang rumah aku pi tengok..dia kata pemandu mati tersepit dalam kereta..sorang kawannya mati kat hospital..dan sorang lagi kawannya masih lagi koma...myhubby tak pi tengok pun..sebab dah penat sangat......esok nya baru kawan my hubby bagitahu yang eksiden tu bekas pelajar sekolah myhubby...budak tu baru balik dari bandar dalam keadaan mabuk...sebab itu lah bawa kereta pun terhoyong - hayang... simpang tu pulak selekoh...bila dah dalam keadaan mabuk dan laju lagi,bawa kereta pun street je...tu yang sampai pi rempuh kedai...nasib baik lah kedai tu tak ada orang..tuan nya dah balik rumah...kalau lah ada orang,tak tahu lah aku macamane orang dalam kedai tu...
teruk betul lah budak2 kat sini...terlalu sosial...bapak nya pulak orang kaya kat kampung tu...anak ada 2 je..mati sorang,tinggal lah sorang je...macam tu lah jadi nya bila dah bagi kemewahan melebihi pada anak2...dah takdir ajal maut nya ,mati dalam keadaan macam tu..kalau nak kira,rumah nya pun dah hampir nak sampai dah...lebih kurang setengah kilometer je lagi...mak ayah nya pulak tak ada kat rumah ..dok di k.k...terkejut lah mak ayah bila tahu berita kematian anak nya tu...macam2 lah perangai budak2 zaman sekarang ni...kalau kat semenanjung,budak2 muda dok merempit...kat sini pulak budak2 muda mabuk...minuman setan tu, mudah je nak dapat kat sini...yang paling aku terkejut nya,ada sorang mak cik yang dah tua,pakai tudung lagi...tapi pi beli air setan tu dengan selamba je...macam seolah2 dia beli air mineral je...adoiiii lah mak cik oiii!!!tak tahu ke benda tu haram...tak tahu dosa ke mak cik...ni yang aku geram ni...ingat2 nak mati lah sikit mak cik...dunia ni hanya sementara saja...rasa nak pi bagi penampor je kat mak cik tu....hah! ambik ko..kan tak pasal2 aku nak bagi penampor....aku bukan nya nak tunjuk kurang ajar kat orang tua....cuma aku kesian lah kat mak ci tu...kita orang islam ni,bawa2 lah pi masjid beribadat dan buat amalan...aku memang sedih lah tengok mak cik2 kat sini yang kurang fahaman agama...bukan nya semua macam tu...cuma segelintir saja di kawasan aku tinggal ni...kalau lah aku mampu menegurnya,tentu aku dah tegur...tapi aku hanya dapat tegur dalam hati saja....aku tak kuasa untuk tegur secara depan...tak pasal2 aku di tampor nya..atau pu di santau...eeeee takut aku,kat kg ni memang mudah santau2 orang ni...baik aku diam saja...lagi pun aku hanya mencari rezeki kat sini....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan