Terdapat ralat dalam alat ini

Selasa, 4 Ogos 2009

MINGGU YANG SIBUK

salam semua...hehehe lama betul tak buka blog...hari ni baru sempat buka blog..maklumlah minggu lepas memang aku sibuk tahap dewa2...mengalahkan pak menteri pulak...tak sempat nak rehat pun,dari pagi sampai ke malam ada2 je kerja belum selesai...

minggu lepas banyak pulak cikgu2 wat tempahan mintak aku masak ...kalau sikit2 tak pe lah jugak...ni nak makan 100 orang penat gak tau nak masak...pagi menu lain dan tenghari pulak menu lain...nak kena buat kuih lagi..mana lah sempat nak buat aku sorang2...tu pun nasib baik lah cik hubby ringan tangan tolong juga sikit2...kalau tak ,boleh pengsan aku kat dapur tu...nak harapkan si minah tu,alamak sapai pg esok npun tak siap kerja aku...memng lambat sangt dia wat kerja...kalu siang ikan adalah sapai 2 jam...hehehe...sapai mendidih darah kita menunggu nya....
dah lah sekarang ni musim kemarau....cuaca kat luar pulak memang terlalu panas...tambah pulak dengan wap panas yang aku masak tu,lagiiii lah tambah pengewapan haba kepanasan nya....nak siap memasak kat dapur tu,berpeluh2 aku ....sib baik juga kat belakang umah aku tu teduh ,sejuk lah juga angin masuk bila buka pintu luas2...

minggu ni tak ada tempahan,boleh lah aku rehat sekejap...hari isnin depan ada tempahan nasi ayam dari cik gu azlina untuk sekolah nya...dan 20 hb nanti sekolah cik hubby pulak tempah masakan special untuk program sekolah...penat juga ni,nak makan untuk 150 orang termasuk untuk Y.B 10 orang...nampak nya terpaksa kena wat asingan lah untuk Y.B tu...... adoiiii,penat juga ni...kena beli barang2 lagi....22hb pulak dah mula puasa...cik hubby dah rancang nak ambik 1 gerai tapak bazar ramadhan....lagi lah penat bulan puasa nanti...tapi tak pe...penat2 pun rasa suka juga dapat berniaga tempat orang...cari pengalaman sikit2....
tapi dalam berniaga ni kita mesti ikhlaskan hati betul2....jangan lah ada perasaan dengki sesama kawan yang juga turut mencari rezeki.....lagi pun Allah telah tetapkan rezeki berniaga itu terlalu luas...jadi masing2 ada rezekinya...jangan lah kita sekat rezeki sesama saudara islam kita...aku memang tak suka dengan jenis orang perangai macam ni....seolah2 dia sorang saja yang nak berniaga....bila nampak kawan berniaga,mula lah dengki dan sakit hati...sapai sanggup sekat pelanggan tak bagi membeli di gerai sebelah...sedangkan gerai sebelah tu adalah kawan baik nya juga....ish2...boleh ke kita panggil kawan kalau perangai macam tu....eeeee...kalu aku,baik tak yah kawan lah ...
petang tadi aku pi umah kak yah..dia dapat pindah balik semenanjung 2 minggu lagi...sekarang ni dok tunggu kontena barang saja..best nya...datng sekejap je dah pun dapat pindah...balik umah k.yah dah maghrib..mandi2 ,pah solat aku masuk dapur ingat nak mask,tapi malas lah pulak...panas lauk yang tengahari tadi je...hahaha ...pemalas betul aku ni..(aku kisah ape orang nak kata...hehehe memang aku ni malas betul nak mask2 bila dah malam...)

lepas isyak tadi cik hubby kuar ada hal...tinggal aku dengan si hero dan anak buah aku je kat umah...sambil2 tengok tv,aku pun buka lah blog yang dah lama tak update ni...anak buah aku pulak jenis pediam..tak cakap banyak pun..dok dalam bilik layan mp3 dan tel je lah...tinggal lah aku dengan si hero ni je layan tv...

si hero aku ni pun dah mula nak tidur dah juga tadi...tapi bila mami nya tak tidor lagi,maka dia pun tak tidur lah...susah sikit anak aku ni nak tidor...selagi aku tak tidor,dia juga tak akan tidor..esok pagi kena bangun awal2 pagi lagi..esok nak masak nasi lemak ayam berempah..sepatut nya pagi ni aku masak nasi lemak ayam berempah ,tapi ada kesilapan teknik sikit,maka tak jadi masak nasi lemak pagi tadi...aku goreng mee saja pagi ni...

tapi pagi tadi aku naik angin juga dengan si minah ni....lepas cik hubby pi sekolah ,aku pun kemas kerja sikit...masuk kain dalam mesin,mandikan si hero dan kemas bilik...jam 8 pg si hero nak tidor ,maklum lah dia bangun awal pagi lagi hari ni ..kul 8 dia nak tidor lagi lah...aku pun masuk tidor kan si hero ni dalam bilik...aku pesan dengan si minah tu,tolong tengok kan kain dalam mesin...kalu dah siap jemurkan...dia pun jawab iya lah kak....
Dalam bilik aku dok bercakap2 dengan si hero sementara dia belum tidor...kena layan citer dia dulu....tengah aku dok asyik bercerita dengan anak aku,tiba2 si minah terjenguk masuk bilik aku juga...terkejut lah aku,terjah masuk macam tu je....sepatut nya dia ketuk lah pintu bilik aku tu dulu...atau pangil saja aku kat luar tu...aku akan kuar lah nak cakap apa2 pun...tak payah lah nak terjah masuk bilik orang sesukahati dia je...lagi pun dah banyak kali dia wat macam ni...aku pun dah pesan berbuih2 mulut kat dia,tolong ketuk pintu bilik aku kalu ada hal apa2...JAWAPANNYA "IYA LAH KAK,AKU INGAT LAIN KALI"....tapi tak ingat2 juga pesanan aku tu....itu lah sebab sapai aku naik angin dengan nya...bila aku tanya dia ada apa?dia cakap ada orang datang ketuk pintu....aik,hairan aku...siapa lah nak datang pagi buta rumah aku ni?aku dok kat bilik depan ni tak dengar pun orang ketuk pintu....boleh pulak dia dok kat belakang dapur dengar orang ketuk pintu....sedangkan jarak nya jauh sangat....aku dok kat depan ni tak dengar apa2 pun...kecuali aku dengar kereta jiran depan umah aku ni nak pi antar anaknya sekolah PRA... aku pun kuar bilik ,intai kat tingkap ruangtamu nak tengok siapa yang datang...tapi tak ada sesiapa pun...yang aku tengok cuma jiran umah aku je yang ada kat depan tu...aku pun tanya si minah ...."mana orang nya?tak ada sesiapa pun..dia jawab,"betul kak,aku dengar orang mengetuk pintu....aku diam je.....sebab aku dah nak naik angin ni...sebab 1,dia terjah masuk bilik aku macam tu aje...tanpa ketuk pintu pun...tiba2 je terus masuk dok atas katil...yang ke 2,aku nak marah sebab tak ada sesiapa pun yang ketuk pintu...cuma jiran aku je yang tutup pintu kereta nya...tapi si minah ni tak dengar elok2 dulu...dan tak tengok dulu betul ada orang atau tak...dan yg ke 3...memang aku patut marah kat minah,sebab aku dah pesan berkali2 dah kat dia benda yang sama...tapi di wat juga....aku memang pantang orang masuk bilik aku terjah macam tu aje...lain lah kalau dia tu ahli kuarga aku...anak buah aku pun tak pernah masuk macam tu...kalu ada apa2 hal dia akan ketuk pintu atau pangil dari luar....entah lah...aku pun dah tak tahu lagi nak cakap apa....

satu perkara lagi,aku selalu pesan kat si minah ni,kalu datang rumah aku,ketuk pintu dulu,dan bagi salam "ASSALAMUALAIKUM"...kalu orang jawab salam dan buka pintu tu,masuk lah...hari2 aku pesan kat dia...tapi tak pernah di buat nya...setiap kali dia datng umah aku mesti dia pi kat tingkap dapur aku dan panggil...'OOOOOOIIIII KAK! OOOOOOOOIIIII KAK!....macam tu lah hari2 dia datang umah aku....sapai jiran aku cakap bising pagi2 dok memangil...macam tarzan pulak pangil OOOOOOOOO kak....kalu sekali tak pe lah juga,ni berkali2 pangil selagi tak buka pintu....sapai ank aku pun pandai marah2...dia cakap bising lah achik ni...pagi2 memangil orang...kalu aku ada kat umah,tak pe aku buka pintu bila dia datng...tapi,bila aku tak ada kat rumah,manalah ada orang nak buka pintu...riuh kawasan rumah aku tu,dengar dia dok memangil...aku pun dah tak tahu nak cakap ape lagi...kadang2 kalu setiap hari sabtu dan ahad,aku selalu pesan kat minah tu...kau tak payah datng kerja esok,akak nak pi bandar...akak tak ada kat umah...berkali2 aku pesan kat dia sebelum balik....dia cuma jawab iya lah kak....tapi keesokkan nya, aku pi bandar tak ada lah kat umah....bila aku balik petang tu,jiran aku cerita lah kat aku, yang si minah tu datang memangil2 sapai habis keliling rumah...bukan sekali dua saja dia panggil,berkali2 dok memangil...sapai jiran aku kuar bagitahu tak ada orang...jadi dia balik lah sekejap...lepas tu,dia datng lagi...setiap jam datang...sapai jiran aku naik hairan dengan si minah ni....tak faham ke????
sekarang ni,anak buah aku pun naik hairan juga....hari ahad lepas,aku dah pesan kat dia tak payah datng kerja waktu pagi...sebab akak tak ada kat umah,ada hal sikit....bila petang kamu datang lah...kalu kamu tengok tingkap dapur akak terbuka,makna nya akak adalah tu...dia pun jawab iya lah kak....maka pada hari ahad tu,aku pun kuar lah....aku balik dah jam 12 tengahri...aku tengok si minah dah ada...eh,siapa yang buka pintu???aku pun tanya anak buah aku pukul berapa si minah datng?anak buah aku cakap kul 9 pagi lagi...dok memangil2 keliling rumah.lepas tu dok ketuk2 pintu dapur...anak buah aku cakap dia nak tidor pun bising...selagi tak buka pintu,selagi tu lah dok pangil...sebab bising lah anak buah aku pun pi buka pintu...lagi pun tak de kerja apa pun nak di buat,sebab aku tak ada kat rumah..lain lah kalu aku ada kat rumah boleh tolong aku wat kerja yang perlu....marah juga lah cik asben aku...sebab dah berbuih mulut pesan ,jangan datang pagi,tapi datang juga...
hai!,lantak kau lah si minah ....malas aku nak layan...setiap hari benda yang sama je aku pesan...kadang2 boleh jadi megrain juga aku kalu hari2 macam ni.....huhuhu....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan